مدیتیشن و غذا – چگونه با مدیتیشن به وزن دلخواه‌مان برسیم؟



رژیم مدیتیشن چیست؟

 چگونه با مدیتیشن ۳۰ کیلوگرم وزن کم کنیم؟

هفت سال پیش من را تصور کنید که نزدیک ۱۱۰ کیلوگرم وزن داشتم و با صورتی تپل‌تر، شکمی برآمده و اعتیاد، سنگین‌وزن‌تر از حال حاضرام بودم. چیپس، کلوچه، پنیر سرخ کرده، و لاته‌های چرب و شیرین می‌خوردم. ۳۲ سالم بود و در شرف گرفتن بیماری‌های قلبی و دیابت بودم و نمی‌دانستم چطور می‌توانم این مسیر را تغییر دهم. و حالا یک سال از آن زمان گذشته است و نزدیک به ۲۰ تا ۳۰ کیلوگرم وزن کم کرده‌ام و در دوی ماراتن شرکت می‌کنم. وزن‌ام کماکان هر سال در حال پایین آمدن است و مهمتر آن که غذاهای سالم‌تری می‌خورم. حالا عاشق میوه‌ها و سبزیجات تازه، مغزهای و دانه‌های تازه، لوبیا، و غلات کاملی هستم که کامل رشد نکرده‌اند.
اما چطور این کار را انجام دادم؟ از روش واقعا ساده‌ای استفاده کردم که انجام‌اش خیلی دشوار نیست، اما اغلب افراد تمایلی به انجام آن ندارند، حتا پس از آنکه توضیح دادم چقدر ساده است. راز این رژیم این است: از خوردن به شکل مدیتیشن استفاده می‌کردم. این روشی است که هزاران سال قدمت دارد (بودا و برخی دیگر هم آن را انجام داده‌اند) و هنوز با جامعه‌ی کنونی‌مان در تناقض است؛ طوری که اغلب افراد حتا آن را در نظر هم نمی‌گیرند. آهسته عمل کنید، صبر کنید. به جای صحنه واقعا به غذا توجه کنید؛ این کار اصلی است که باید انجام دهید؛ بگذارید اول به کاری که اغلب افراد انجام می‌دهند نگاهی بیاندازیم، و این که چرا سلامت‌شان را به خطر می‌اندازند و اضافه‌وزن پیدا می‌کنند.

رژیم استاندارد اروپایی

 در جهان غرب این روش ها را دنبال نمی‌کنند؛ فقط می‌خواهم برای اشاره به نکته‌ای خاص بر مساله‌ای منفی تاکید کنم. بسیاری از ساکنان جهان اول در میان‌سالی میزان زیادی کالری مصرف می‌کنند و این کالری‌ها را از قندهای فراوری‌شده، آرد سفید، غذاهای سرخ‌شده، روغن‌های حیوانی اشباع‌شده، و نوشیدنی‌های شیرین می‌گیرند. در این خصوص منظورمان سودا، صبحانه‌های شیرین، کلوچه و چیپس است. مواد مغذی اندک، کالری زیاد، قند، روغن اشباع‌نشده، سدیم، و افزاینده‌های شیمیایی.
بخشی از این مشکل، تبلیغات صنایع غذا های راحت مثل چیپس و بخش دیگر خوردن بی‌فکر است. در واقع چون گرسنه‌ایم غذا نمی‌خوریم، فقط از روی عادت و چون استرس داریم، چون به پاداش نیاز داریم یا فقط چون خسته یا افسرده‌ایم می‌خوریم. از این رو غذا جایگزین عشق‌مان می‌شود. در حال تماشای تلویزیون یا مطالعه در کامپیوتر یا گوشی موبایل می‌خوریم، هنگام صحبت کردن با دیگران می‌خوریم و توجهی هم نمی‌کنیم که چه می‌خوریم.
به هر روی، غذایی که می‌خوریم به کسی که هستیم تبدیل می‌شود. پرورش، برداشت، آماده‌سازی و انتقال مستلزم صرف انرژیست. در بسیاری از موارد، صدها زندگی و حیوان به خاطر ما از دست می‌روند. غذا بر سلامت بلند مدت ما تاثیرگذار است و یکی از مهمترین چیزهای زندگی‌مان است. به خاطر تمرکز بر چیزهای دیگر تمام این موارد را نادیده می‌گیریم. در واقع به خاطر اعتیاد به صفحه‌نمایش‌ها، واکنش‌های هیجانی و الگوهای اجتماعی که تمایلی به تغییرشان نداریم از یکی از مهمترین عناصر زندگی‌هایمان فرار می‌کنیم.

خوردن در قالب مدیتیشن

همیشه این کار را نمی‌کنم، اما اغلب از خوردن به شکل مدیتیشن استفاده می‌کنم. و این روش خلاف روش خوردن بیفکر است و در واقع راهیست که از طریق آن توجه و آگاهی کامل، تمرکز، آگاهی از افکار و احساسات، و قدردانی از غذاهایی که به من داده شده است را تمرین می‌کنم. وقتی مدیتیشن می‌کنیم، سایر فعالیت‌هایمان را کنار می‌گذاریم، فقط می‌نشینیم، به بدن و تنفس‌مان توجه می‌کنیم، و بدون هیچ انتظار یا قضاوتی با خودمان می‌مانیم. مدیتیشن غذا هم به همین شکل است اما به جای نشستن می‌خوریم.
اما خوردن به معنی مصرف سریع یا رسیدن به نقطه‌ی لذت حسی نیست (مساله‌ای که ممکن است رخ دهد) یعنی آهسته پیش رفتن، توجه به غذا، درک واقعی آن، قدردان آن به خاطر جایی که از آن آمده است و کسی که آن را آماده کرده است و توجه به هیجانات‌مان هنگام خوردن.

“مدیتیشن خوردن مزایای بسیاری دارد که عبارتند از موارد زیر”

– وقتی به غذا توجه می‌کنیم غذا مزه‌ی بهتری برایمان دارد.
– وقتی آهسته و با فکر غذا بخورید یاد می‌گیرید از غذاهای سالم هم لذت ببرید.
– کمتر می‌خورید چون بی‌فکر غذا نمی‌خورید.
– با فکر کردن به صورت غریزی جذب غذاهای ساده‌تر می‌شوید.
– رفته‌رفته به هیجانات خوردن توجه می‌کنیم.
– در روزهای پرمشغله کمتر بی‌توجهی خواهید داشت.
– فشارهای روانی‌تان از بین می‌رود.
– و برایتان جالب و جذاب خواهد بود.

روش رژیم مدیتیشن

اما چطور می‌توان آن را انجام داد؟ بسیار دشوار است – می‌توانید برخی یا تمام موارد زیر را انجام دهید:
فضاسازی: اغلب مواقع خوردن با چند کار مثل خواندن، کار کردن، رانندگی کردن یا تماشا کردن همراه می‌شود. برای مدیتیشن خوردن باید فضایی ایجاد کنید – چیزهای دیگر را حذف کنید و فقط یک کار را انجام دهید. فقط بخورید.
غذا را مقابل‌تان قرار دهید و آن را در نظر بگیرید: این که چه غذایی انتخاب می‌کنید مهم نیست – می‌تواند غذایی که باشد که مرتب آن را می‌خورید یا شاید چند توت، یک هویج، مقداری کلم بروکلی، یا چند بادام یا گردوی خام باشدو یا از پیشنهادات ویژه ریحون استفاده کرده باشید در حالی که غذا مقابل‌تان است بنشینید و به آن نگاه کنید. به رنگ، بافت، و عیب‌هایش توجه کنید. آن را بو کنید. به خواستگاه‌اش بیاندیششید: لحظه‌ای فکر کنید که این غذا از کجا آمده است – آیا از قاره‌ای دیگر آمده است یا جایی دیگر در منطقه‌ی خودتان؟ چطور به دست شما رسیده است؟ چه کسی در پرورش آن، چیدن آن، انتقال آن و آماده‌سازی آن نقش داشته است؟ چه حیوانی به خاطر لذت و سلامت شما جان‌اش را داده است؟ قدردان تمام این‌ها باشید.
آن را مزه کنید: هر لحظه یک تکه، غذا را در دهان‌تان بگذارید و به مزه و بافت‌اش بیاندیشید. ترد، نرم، جویدنی، دانه‌ای یا شربتیست؟ از زمین یا از شیرینی گرفته شده است، شور، ادویه‌دار، از بلوط، از خانواده‌ی مرکبات، گیاهی، خزه‌مانند، یا تند مزه است؟ در این مورد فکر کنید که به غذا چه افزوده شده است – مواد شیمیایی، نمک، شکر، یا روغن؟ به شما چه حسی می‌دهد؟ به این فکر کنید که کدامیک از مواد مغذی مورد نیاز بدن‌تان را تامین می‌کند و به رشدتان کمک می‌کند.
به قلب‌تان فکر کنید: وقتی غذا را می‌خورید چه احساسی دارید؟ گرسنه‌اید، استرس دارید، غمگین هستید یا شاد، عصبانی هستید یا ترسیده، گیج، تنها، کسل یا ناشکیبا؟
بین هر لقمه صبر کنید: وقتی هنوز می‌جوید لقمه‌ی بعدی را نخورید. لقمه‌تان را بجوید و سپس قورت دهید. نفس بکشید. و از این فاصله‌ی زمانی لذت ببرید. سپس این فرآیند را با لقمه‌ی بعدی آغاز کنید. این روش را یک بار در روز تمرین کنید. وقتی برایتان عادت شد آن را دوبار در روز امتحان کنید. در نهایت آن را هر بار که غذا یا اسنکی می‌خورید یا چیزی برای خوردن دارید انجام دهید.

انتظارات

این رژیم غذایی برای کاهش سریع وزن نیست. من در نخستین سالی که سالم غذا خوردن را شروع کردم ۲۰ تا ۳۰ کیلوگرم وزن کم کردم اما هر هفته ۱٫۵ کیلو. پیشرفت زیادی نیست، پس در ابتدا از کاهش وزن یا ظاهرتان نگران نباشید.
این رژیم برای آن است که باری دیگر فرآیند غذا خوردن را یاد بگیرید، سلایق‌تان را تغییر دهید تا از غذاهای سالم‌تر لذت ببرید، تغییراتی ماندگار ایجاد کنید، در تمام طول روز بافکرتر باشید، قدردان آنچه که دارید باشید، اعمال و احساسات‌تان را دوباره جهت دهید، آنچه که وارد بدن‌تان می‌کنید را درک کنید و بدانید چطور به شما تبدیل می‌شوند.
بنابراین هدفی وجود ندارد که بخواهید در بلند مدت به آن دست یابید (کاهش وزن، شش تکه کردن شکم، کاهش احتمال دیابت و بیماری‌های قلبی). هدف اصلی مدیتیشن هنگام خوردن است. اگر وقتی غذا می‌خورید بافکر عمل کنید، از حالا موفق هستید.

“و موفقیت در این برنامه بسیار آسان است – فقط باید انجامش بدهید، و سپس قهرمان جهان شوید

Comments

جدیدترین مطالب ما