چگونه از زندگی لذت ببریم ؟

“زندگی ما صرف ساختن لحظه‌های مهم‌تر در آینده می‌شود، لحظه‌هایی که قرار است خوش‌حال باشیم”

اما وقتی این لحظه‌ها از راه می‌رسند، آن قدرها خوش‌حال نخواهیم بود. در حقیقت، از قبل، برای لحظه‌های بزرگ آینده، برنامه‌ریزی می‌کنیم: یک سفر قریب‌الوقوع، یک پروژهٔ بزرگ که در حال تکمیل است، ملاقات با دوستان، گرفتن آن چیز عالی که به طور آنلاین، سفارش داده‌اید، پیدا کردن کتاب مورد علاقهٔ بعدی‌تان، غذا، نوشیدنی، تجربه.
اگر آن لحظه‌ای که منتظرش بوده‌ایم، همین لحظهٔ حال حاضر باشد، چطور؟
اگر همین لحظه، مهم‌ترین لحظه زندگی‌مان باشد، چطور؟
اگر کار برای رسیدن به چیزی در آینده را رها کنیم و به جای آن، همهٔ توجه‌مان را معطوف حال حاضر کنیم، چطور؟
اگر فکر کردن به شادی در آینده نزدیک را متوقف کنیم و سعی کنیم آنچه را که پیش چشم‌مان است ببینیم و شادمانی را در آن پیدا کنیم، چطور؟
اگر این لحظه همان لحظه‌ای باشد که مدت‌های مدید، انتظارش را کشیده‌ایم، چطور؟

چگونه قدر لحظه‌ای را که منتظرش بوده‌ایم را بدانیم؟


اگر این لحظه، مهم‌ترین لحظه زندگی شما باشد، به چند طریق می‌توانید قدر آن را بدانید:
• همین الان بایستید و به آنچه که پیش چشم‌تان است، توجه کنید. راهی برای سپاس‌گزاری از این لحظه خاص، پیدا کنید.
• اگر چشم به چیزی در آینده دارید (یا چیزی را در آینده پیش‌بینی می‌کنید)، به جای آن، به آنچه درست در اینجا هست توجه کنید و آن را لحظهٔ بزرگ خودتان بدانید که سرشار از شگفتی و درخشش است.
• اگر عجله دارید (مثل من در اغلب اوقات)، به جای آن، هدیه‌ای از توجه کامل به لحظهٔ حال، به خودتان به هدید.
• اگر مجبورید به دلیلی عجله کنید . . . می‌توانید سریع‌تر حرکت کنید و باز هم قدر این لحظه، این حرکت و احساسی که بدن‌تان در این میان دارد را بدانید.
• اگر در حال خوبی برای بررسی ایده‌آل‌هایتان دربارهٔ زندگی (چرا لازم است زندگی هیجان‌انگیز یا سرگرم‌کننده باشد؟)، تمرین رهایی از آن‌ها و دیدن غنای باورنکردنی زندگی اطرافتان بدانید و برای این کار، توجه دقیق به اطرافتان داشته باشید و کنجکاوی را در درون‌تان بیابید. این فرصت پرشکوهی است که باید قدردانش باشید.
• اگر دچار دشواری یا رنج هستید  آن را فرصت خوبی برای توجه بیشتر به احساسات دشوار یا رنج‌آور (عصبانیت، افسردگی، دلسردی) بدانید . . . کنار این احساسات باشید، با آن‌ها بمانید، درباره‌اش کنجکاوی کنید، با این احساسات مهربان باشید , شاید این لحظه سرشار از خوشی نباشد اما باز هم، مهم‌ترین لحظهٔ زندگی شماست چون در این لحظه، شما ذهن‌آگاهی و جسارت باز کردن قلب‌تان به روی تجربهٔ حقیقی، دیدن آن همچون مسیری برای یادگیری، رشد و خوش‌قلبی و استفاده از آن به عنوان نقطهٔ عطفی برای خوبی درونی‌تان دارید.
• اگر این لحظه مملو از ترس، بلاتکلیفی، تغییرات وسیع یا اضطراب است، آن را لحظه‌ای بدانید که به نحو قدرتمندی برای توجه به این احساسات، اهمیت دارد و نیز برای فهمیدن این که به بی‌پایگی بزرگ زندگی‌تان در این لحظه واکنش نشان می‌دهید و یاد می‌گیرید مهم است که این بی‌پایگی را بپذیرید، و این چیزی که از آن فرار کنید یا آن را کنار بزنید یا در برابر آن، واکنش‌پذیر باشید بلکه لحظه‌ای است که باید با آن آسوده باشید. اگر بتوانید در میانهٔ این بی‌پایگی، آرامش را بیابید، ماهیت همیشه در حال تغییر زندگی را خواهید یافت و در آرامش خواهید بود، فرقی نمی‌کند زندگی چه خوابی برای شما دیده باشد.
• اگر در این لحظه، کسی همراه شماست، می‌توانید به او رو کنید و او را همان کسی که در این لحظه هست، ببینید و او را تجلی زیبایی شگفت‌انگیز زندگی بدانید. چگونه می‌توانید از این انسان قدرد دانی کنید و بفهمید که زمان‌تان برای با او بودن، محدود و گران‌بها است؟
• فرقی نمی‌کند چه کاری انجام می‌دهید، می‌توانید به درون‌تان برگردید و خوبی درونی در قلب‌تان را ببینید. این همیشه شدنی است، همیشه در دسترس ماست و چیزی نیست که دست کم گرفته شود. قدر بدن‌تان را نیز بدانید، چشم‌های‌تان که می‌توانند گل‌ها و آسمان را ببینند، گوش‌های‌تان که می‌توانند صدای خنده و موسیقی را بشنوند و پاهای‌تان که می‌توانند روی کرهٔ زمین راه بروند، و نفس‌تان.
این‌ها فقط چند ایده هستند – خودتان هم می‌توانید هزار راه دیگر را برای قدردانی از مهم‌ترین لحظه‌ها، از دوست داشتنی‌ترین راه ممکن، با توجه کامل، بیابید.
نوشتهٔ لئو

Comments

جدیدترین مطالب ما