با خوردن این ۱۰ خوراکی خیلی زود احساس نشاط میکنید | ریحون

چه غذایی بخوریم تا خوشحال شویم؟

با ۱۰ غذایی که خوردنشان شما را شادآب می کند آشنا شوید

می‌دانیم که غذاهای سالم به نظر کسالت‌بارند اما مطمئنا مملو از مواد مغذی سالمی هستند که بدن‌تان به آنها نیاز دارد و با افزودن کمی ورزش حتا می‌توانند در کاهش وزن هم به شما کمک کنند. اما نکته‌ی جالب کجاست؟ اطمینان دارم که برای بسیاری از ما خوردن بستنی یا همبرگر بیشتر از خوردن سالاد ترکیبی سبزیجات لذت‌بخش است. یا دست کم این گونه فکر می‌کنیم.
اما یکی از حقایق عجیب آن است که برخی از غذاها طوری طراحی می‌شوند که به بدن‌مان حس شادمانی بدهند. مساله‌ی عجیب‌تر آن است که همه‌شان هم سبزیجات نیستند. درست است، می‌توانید هم حس شادمانی داشته باشید و همزمان از مزه‌ی غذا هم لذت ببرید. در این قسمت نگاهی داریم به ده غذایی که شادتان می‌کند و همزمان سالم‌اند و از خوردن آنها لذت می‌برید.

۱٫ ماهی سالمون

ماهی سالمون و به طور کلی ماهی‌ها منبع حیرت‌برانگیزی از مواد مغذی و شادی‌آورند. علت اصلی این امر را می‌توان غلظت بالای اسیدهای چرب امگا ۳ دانست که می‌توانند حالات خلقی‌تان را بهتر کنند و افسردگی‌های خفیف را از میان ببرند. ماهی ها می توانند به تولید سروتونین کمک کنند.

۲٫ اسفناج

بله می‌دانم که در جایی اشاره کرده بودم که مصرف تنهای سبزیجات را کنار می‌گذاریم، اما حتما دلیلی دارد که ملوان زبل همیشه این سبزی را می‌خورد. اسفناج همراه با سایر سبزیجات برگ‌دار منبع غنی از اسید فولیک‌اند و همین مساله از خستگی و افسردگی می‌کاهد. اسفناج مقادیر زیادی منیزیم دارد. منیزیم ماده‌ایست که وجودش برای حفظ سطح سروتین ضروریست. به همین خاطر بود که ملوان زبل هم به توانایی‌هایش می‌بالید.

۳٫ ماکیان

گوشت مرغ و بوقلمون حاوی چند نوع آمینو اسیدند که کمک می‌کنند همیشه شاد باشید. آمینو اسید اول تریتوفان است که به تولید سروتونین کمک می‌کند. اما دقت داشته باشید که زیاده‌روی در مصرف آن سبب بروز حس تنبلی و کندی می‌شود. آمینو اسید دوم تیروسین است که به بدن برای مقابله با استرس کمک می‌کند. از سویی هم برای نوریپینفرین و دوپامین (دو فرستنده‌ی عصبی که مسئول کنترل حالات خلقی‌اند) مثل بلوک ساختمانی عمل می‌کند.

۴٫ شیر

شیر علاوه بر آنکه سرشار از مواد مغذیست می‌تواند نقشی مهم در حالات خلقی‌مان ایفا کند. در وهله‌ی نخست حاوی ید است که برای عملکرد خوب تیروئید نقشی مهم دارد. غده تیروئید با هورمون‌هایی که تولید می‌کند تقریبا کل کارکردهای بدن انسان اعم از خلق‌وخوی او را تنظیم می‌کند. دوم آنکه حاوی پروتئین آب‌ پنیر است که گفته می‌شود اضطراب را از بین می‌برد. حالا شیر می‌خورید؟

۵٫ تنقلات

تنقلات هم مانند شیر می‌توانند بر کارکرد تیروئید اثر مثبت داشته باشند. دلیل این امر را می‌توان این مساله عنوان کرد که تنقلات سرشار از سلنیوم‌اند. سلنیوم عنصر غذایی کم‌مصرفیست که به بدن کمک می‌کند عملکرد درستی داشته باشد و معمولا هم فقط در گیاهان یافت می‌شوند. مساله‌ی حیرت‌برانگیز در مورد سلنیوم آن است که تصور می‌رود تاثیر تقریبا آنی داشته باشد. این مساله مغزها را برای انرژی‌سازی سریع به ماده‌ای عالی تبدیل کرده است.

۶٫ شکلات

دلیل این که پس از خوردن این شیرینی احساس خوشحالی و رضایت می‌کنید وجود گروه مواد شیمیایی موسوم به N-acyclethanoloamineهاست. این ماده کانال‌های مغز را به ترشح اندروفین (ماده‌ی شیمیایی که درد بدن را از بین می‌برد و احساس شادی ایجاد می‌کند) تحریک می‌کند. بنابراین اگر مقداری شکلات میل کنید، پس از آن احساس شادی خواهید کرد. این مساله از این حیث اهمیت می‌یابد که داشتن حس به‌زیستی در حفظ سیستم‌های قلبی‌عروقی ضروریست.
اگرچه مزایای شکلات‌ها در سلامت افراد به اثبات رسیده است، نباید به اندازه‌ای که دل‌تان می‌خواهد در مصرف این نشاط شکلاتی افراط کنید. در این زمینه تعادل نکته مهمی است. مطالعات نشان داده‌اند که بدن انسان روزانه به کمتر از ۷ گرم شکلات نیاز دارد که فقط با ۲ یا سه قطعه‌ی کوچک در هفته برابری می‌کند. بنابراین به هر ترتیبی شده است میزان اندروفین مورد نیازتان را تامین کنید اما زیاده‌روی هم نکنید.

۷٫ ادویه‌ها

ممکن است کمی خنده‌دار به نظر برسد، به خصوص برای آنهایی که طرفدار غذاهای ادویه‌دار نیستند. اما باور کنید یا نکنید، غذاهای تند می‌توانند شما را شاد کنند و حس به‌زیستی به شما بدهند. تمام این مزایا به لطف ترکیب شیمیایی به نام کپسایسین است و فلفل‌های تند هم تندی‌شان را از این ماده دارند. وقتی غذایی ادویه‌دار میل می‌کنید، کپسایسین خودش را به گیرنده‌های درد غشای مخاطی دهان و بینی‌تان می‌چسباند. سپس به مغز گفته می‌شود که درد وجود دارد و به این ترتیب اندورفین ترشح می‌کند. شاید به همین خاطر است که برخی از افراد غذاهای ادویه‌دار را خیلی دوست دارند.

۸٫ عسل

عسل روش درمانی شیرینی است که به مراتب از شکر سالم‌تر است و می‌تواند بر حالات خلقی‌تان تاثیر مثبت داشته باشد. در واقع عسل حاوی مواد شیمیایی اعم از کائمفرول و کوئرستین است که از تورم مغز می‌کاهد و از بروز افسردگی جلوگیری می‌کند. عسل تاثیر کمتری بر سطح قند خون دارد و این به این معناست که افت ناگهانی قند خون نمی‌تواند شما را خسته و افسرده کند.

۹٫ نارگیل

نارگیل به دلیل داشتن سطوح بالای تری‌گلیسریدها می‌تواند روشی عالی برای شاد نگه داشتن‌تان باشد. تری‌گلیسریدها چربی‌هایی هستند که به حالات خلقی‌تان کمک می‌کنند و سلامت مغزتان را بالا ببرند. اما در میزان مصرف نارگیل باید دقت داشته باشید – شیر نارگیل و دسرهای نارگیلی کاملا ناسالم‌اند. در این زمینه بهترین روش، مصرف تکه‌های طبیعی و بی‌شیرینی نارگیل یا تراشه‌های نارگیل است

۱۰-پاستا

درست است، پاستا و سایر غذاهای غنی از کربوهیدرات واقعا برای سلامتی‌تان خوب‌اند. به دلایلی به این دسته، غذاهای راحت هم گفته می‌شود. کربوهیدارت‌ها به این دلیل عالی هستند که آرام انرژی آزاد می‌کنند و همزمان کمک می‌کنند احساس سیری و رضایت داشته باشیم. علاوه بر این، پاستا مملو از پروتئین‌های حاوی دو آمینو اسید مهم اعم از الـفنیل‌آلانین و تریتوفان است. همانطور که پیشتر هم گفته شد، اندورفین‌ها، به بهتر کردن حالات خلقی کمک می‌کنند. لازم به ذکر است که وقتی مساله‌ی کربوهیدرات‌ها مطرح می‌شود، غلات کامل گزینه‌ی سالم‌تری است، از این رو به مصرف نان‌های چندغله‌ای یا با غلات کامل، برنج قهوه‌ای یا برنج باسماتی و پاستاهای با غلات کامل ادامه دهید.
۵ (۱۰۰%) ۱ vote

2 COMMENTS

LEAVE A REPLY

 *

Comments

جدیدترین مطالب ما