ده خوراکی که هرگز نباید بعد از تمرینات ورزشی بخوریم کدام است؟

ده غذایی که هرگز نباید بعد از تمرینات ورزشی بخوریم کدام است؟

تازه یک ساعت در باشگاه ورزش کرده‌اید یا ممکن است از دویی طولانی باز گشته باشید. با توجه به آنکه تمام مواد مغذی بدن‌تان از دست داده‌اید به یک اسنک پس از تمرین نیاز دارید، اما نمی‌دانید که باید چه بخورید. در این قسمت فهرستی از غذاهایی ارایه شده است که صرف نظر از آنکه چقدر به آنها میل دارید هیچگاه پس از ورزش نباید آنها را بخورید.

۱٫ سبزیجات خام

بله درست خواندید. اگرچه سبزیجات خام برای سلامت و داشتن رژیمی متعادل ضروری‌اند، آن چیزی که پس از تمرین به آن نیاز دارید نیستند. به این دلیل که حجم زیادی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد مغذی بدن‌تان را هنگام تمرین از دست داده‌اید و سبزیجات خام به اندازه‌ی کافی برای تکمیل آنها ضروری نیستند. در واقع این تنها زمانیست که این غذاهای کم‌کالری تاثیر عکس بر بدن‌تان دارند. برای تجدید ذخایر بدن‌تان و ترمیم بافت‌های عضلانی به پروتئین و فیبرهای بیشتر نیاز دارید. از این رو، پس از ورزش سبزیجات خام را تنها برای اطمینان از این مساله میل کنید که با سایر انواع غذاها تعادل می‌یابند. در این خصوص ترکیب آنها با هموس و ماست‌های خوشمزه را پیشنهاد می‌کنیم.

۲٫ کیک و شیرینی

همانطور که پیشتر گفته شد، بدنتان پس از ورزش به فیبر و برای جایگزین ساختن گلیکوژن در سیستم‌تان به کربوهیدرات‌های باکیفیت بالا نیاز دارد. اگرچه کیک و شیرینی هم هر دوی این مواد را در خود دارند، قطعا گزینه‌ی درستی برای اسنک‌های پس از ورزش نمی‌باشند. کیک و شیرینی مملواند از کربوهیدرات‌های ناسالم، نمک، شکر،… در مقابل می‌توان نان‌های تست چند غله‌ای یا با غلات کامل و برخی مغزهای خام را جایگزین آنها نمود.

۳٫ شکلات‌های شیری

به نظر کمی بدیهیست، اما بیشتر افراد فکر می‌کنند پس از ورزش میل به خوردن شکلات یا شیرینی‌های دیگری دارند. دلیل این امر آن است که در طول ورزش قند بدن‌شان را از دست داده‌اند و بدن‌شان به آنها می‌گوید که به قند بیشتری نیاز دارند. اما باید این اصرار را نادیده بگیرید! شکلات‌های شیری مملواند از چربی‌های بد و گلوکز که هردو نیز برای سلامتی مناسب نیستند. اگر چیزی شیرین می‌خواهید، کمی میوه‌ی تازه میل کنید. یا اگر واقعا نمی‌توانید این میل را کنترل کنید یک تکه شکلات تلخ با ۷۰ درصد کاکائو یا بالاتر بخورید. شکلات‌های تلخ حاوی مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان‌اند که نه تنها با رادیکال‌های آزاد بدن‌تان مبارزه می‌کنند بلکه به صورت ماده‌ی ضدالتهابی عمل می‌کنند که پس از ورزش به آن نیاز دارید.

۴٫ سیب زمینی سرخ کرده

. معمولا فرد وسوسه می‌شود اسنک سریع و راحتی مثل سیب‌زمینی سرخ‌کرده بخورد، اما برای رژیم غذایی‌تان مضر است. در واقع نباید جایگزین انواع چربی و نمک‌های مورد نیاز بدن‌تان شوند و به این صورت میزان زیادی فراچربی بد به آن خواهید افزود. علاوه بر این، تمام فعالیت‌های خوبی که در طول ورزش انجام داده‌اید را از بین می‌برید. در این شرایط موز غنی از پتاسیم و آواکادو می‌توانند جایگزین مناسبی باشند.

۵٫ اسنک‌های شور

از اسنک‌های شور باید پرهیز کنید. چیپس سیب‌زمینی وسوسه‌کننده است، اما آنچه که واقعا به آن نیاز دارید پر کردن مجدد ذخایر پتاسیم‌تان است. در واقع باید از چیپس‌های Doritos فاصله گرفته و بیشتر موز مصرف کنید.

۶٫ اسنک‌های شکری

ممکن است بدن‌تان پس از ورزش نیازمند قند باشد، اما این به آن معنا نیست که باید یک بسته شکلات بخورید. علاوه بر مساله‌ی کالری بالای اسنک‌های قندی، دلیل مهم دیگری هم برای پرهیز از آنها وجود دارد. شکر نه تنها کالری بالایی دارد بلکه سطح متابولیسم بدن را هم پایین می‌آورد. بنابراین نه تنها به شکل مضاعفی به رژیم غذایی‌تان ضربه وارد می‌شود، بلکه ارزش تمام ورزش‌هایی که تازه انجام داده‌اید را هم از بین می‌برد.

۷٫ نوشیدنی های انرژی زا

می‌دانیم که نوشیدنی های  انرژی زا به خاطر کمکی که به فعالیت‌های ورزشی‌تان می‌کنند شناخته‌شده‌اند. اگرچه درست است، اما فقط پیش از ورزش سودمندند. دلیل این امر سطح بالای قندشان است که به دلیل بالا بردن سطح انرژی آنها را پیش از ورزش مفید می‌سازد. اما توجه داشته باشید که پیش از تمرین سرعت متابولیسم را هم پایین می‌آورند و خوابیدن را دشوار می‌کنند. بنابراین اگر شب‌ها ورزش می‌کنید این مساله می‌تواند به مشکلی عدیده تبدیل شود.

۸٫ سودا – نوشابه

علاوه بر زیان‌هایی که غذاها و نوشیدنی‌های حاوی قند زیاد برای بدن دارند، دلیل پرهیز از سودا پس از ورزش آن است که سبب نفخ معده می‌شود. در واقع پس از تمرین به هیدرات نیاز دارید و سودا به این مساله کمکی نمی‌کند. راه‌حل این مساله آب است.

۹٫ پنیر

پنیرهای فراوری شده و پرچرب جدا از خوشمزه بودن‌شان بدترین اسنک پس از ورزش محسوب می‌شوند. اگر واقعا به پنیر نیاز دارید کمی پنیر مازارلا روی نان تست چند غله‌ای می‌تواند گزینه‌ی مناسبی باشد. اما به ندرت مصرف کنید.

۱۰٫ تخم‌مرغ نیمرو

به طور کلی، پس از ورزش، تخم مرغ منبع فوق‌العاده‌ای از پروتئین و کولین (ماده‌ی مورد نیاز برای سلامت قلب) است. اما نیمرو کردن آن اشتباه است. به این خاطر که در روغن یا کره‌ای سرخ می‌شود که هر دو چربی‌های اشباع‌شده هستند. برای آنکه بتوانید بدون صدمه زدن به سلامت‌تان بیشترین مزیت را از مصرف تخم‌مرغ ببرید، باید آن را یا آب‌پز کنید یا به صورت خام در شیک‌های پروتئین مصرف کنید.

“یکی از بهترین جنبه‌های زندگی روزانه‌تان در استفاده از مهارت‌های زندگی اهداف مربوط به تناسب فردیست”

Comments

جدیدترین مطالب ما