نکاتی که موقع سفارش غذا در منو رستوران ها باید به انها توجه کنید

در منو رستوران ها باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

رستوران‌ ها هم مثل هر کسب و کار دیگری همیشه تلاش می‌کنند فروش بیشتری داشته باشند. در این بخش به نکاتی اشاره می‌شود که در منوی زیرکانه‌ی رستوران‌ها به کار می‌رود.

۱٫ استفاده از صفت‌های خنده‌دار

آیا تا به حال به واژه‌های کاربردی در منوها دقت کرده‌اید؟ بستنی همیشه «شیرین و خامه‌ایست» یا بال مرغ «ترد، آبدار و خوابانده شده در سس‌های خوشمزه» است و…. رستوران‌ها تمام تلاش خود را می‌کنند تا غذاهایشان را تا حد ممکن خوشمزه نشان دهند. دلیل این امر هم مشخص است. وقتی میل به خوردن بستنی دارید، تصور خنک، خامه‌ای و شیرین بودن آن دهان‌تان را آب می‌اندازد.

۲٫ عدم استفاده از علامت واحد پولی

علامت واحد پول در منوی برخی از رستوران‌ها استفاده می‌شود اما در منوی اکثر رستوران‌ها استفاده نمی‌شود. وقتی علامت واحد پول را می‌بینید، پول به ذهن‌تان می‌آید. اما این رستوران‌ها نمی‌خواهند که به پول فکر کنید. فقط می‌خواهند به غذا بیاندیشید. حذف علامت دلار نکته ای روانشناختی اما کاملا موثر است.

۳٫ استفاده از حیله‌ی عددی

این روش را عملا هر کسی می‌شناسد. رستوران‌ها غذای ۱۰ دلاری را به صورت غذای ۹٫۹۹ دلاری می‌نویسند تا معامله بهتر به نظر رسد. برخی هم حتا از الگوی ۹٫۹۵ دلار استفاده می‌کنند تا معامله را بهتر هم بکنند. برخی از رستوران‌های زنجیره‌ای (از جمله رستوران چینی زیرک نزدیک خانه‌ی ما) از رقمی این چنینی استفاده می‌کند: $۹٫۸۵ . وقتی افراد قیمت‌ها را بررسی می‌کنند، می‌بینند قیمت‌ها ارزان‌تر است و ناآگاهانه بیشتر می‌خواهند. رستوران‌های پیشرفته از این روش استفاده نمی‌کنند چراکه اگر به مکانی گران بروید، می‌دانید که باید پول زیادی هزینه کنید، از این رو تلاشی هم برای معامله کردن با شما نمی‌کنند.

۴٫ استفاده از عناوین خانوادگی برای ترغیب مشتریان

اگر بخواهید منطقی بیاندیشید، احتمالا کدامیک از موارد زیر را خریداری می‌کنید؟ «کیک‌های شکلاتی خانگی و تازه‌ی مادربزرگ» یا «کیک‌های شکلاتی ورقه‌ای»؟ طبیعیست اگر کیک‌های مادر بزرگ را انتخاب کنید چون اغلب افراد همین انتخاب را دارند. رستوران‌ها با استفاده از نام مادربزرگ میان کیک و خانواده ارتباط برقرار می‌کنند و به این طریق مشتری را یاد کیک‌های شکلاتی خانگی مادربزرگ‌شان می‌اندازند. در نتیجه، یادآوری گذشته این انگیزه را در فرد ایجاد می‌کند تا این کیک‌ها را امتحان کند. و موثر هم هست. خصوصا در روزهای پدر و مادر. اما فست‌فودهای زنجیره‌ای بزرگ نمی‌توانند این کار را بکنند (هرچند که گاهی از این روش هم استفاده می‌کنند).

۵٫ استفاده از اصطلاحات قومی قبیله‌ای برای دادن اعتبار بیشتر به غذاها

با ورود به رستوران‌های ایتالیایی با ده‌ها مورد از این نوع روبرو خواهید شد. اگر اجازه دهید در این قسمت از تمرین واژه‌ای دیگری استفاده می‌کنیم. کدامیک واقعی‌تر به نظر می‌رسند؟
«اسپاگتی میگو» یا «اسکامپی تاگلیاتیله میگو» ؟ مشکلی ندارد اگر گزینه‌ی دوم را انتخاب کنید، من هم همین گزینه را انتخاب می‌کنم. واقعیت این است که تاگلیاتیله تنها واژه‌ای ایتالیایی برای کلمه‌ی نودل است. هیچ چیز جالبی نیست با ترجمه‌ی مستقیم از طریق Google Translate به راحتی می‌توانید معنی آن را پیدا کنید. در واقع استفاده از زبان قومی قبیله‌ای برای غذاها آنها را معتبرتر به نظر می‌رساند. برای آن دسته از ما که از غذاهای همیشگی خسته شده‌ایم، اسکامپی تاگلیاتیله میگو به نظر جالب است حتا اگر معنای واژه به واژه‌ی آن بشود «نودل با میگوی خوابانده شده در کره».

۶٫ استفاده از موارد اهرمی

مورد اهرمی موردیست که به شکل خنده‌داری گران است و طوری روی منو قرار می‌گیرد که در کنار سایر موارد پرهزینه باشند تا باارزش‌تر به نظر رسد. در اینجا یک تمرین فکری انجام می‌دهیم. کدامیک معامله‌ی بهتریست؟ استیک ۱۰ دلاری یا استیک ۲۰ دلاری؟ بسیار خب، اما استیک ۲۰ دلاری و ۳۰ دلاری چه؟ گران‌قیمت‌ترین گزینه در سناریوی اول گزینه‌ی بهتری در سناریوی دوم خواهد بود. در واقع اگر همان استیک ۲۰ و ۳۰ دلاری را در کنار استیک ۵۰ دلاری قرار دهید ناگهان ۲۰ دلار به نظر خیلی نمی‌آید، نه؟ رستوران‌ها از این تاکتیک به این منظور استفاده می‌کنند که شما را به این فکر وادارند که گزینه‌های گران‌تر بهترند چون در کنار گزینه‌های گران‌قیمت‌تر قرار گرفته شده‌اند.

۷٫ تاکید بر اقلام مشخص برای خاص به نظر رساندن آنها

رستوران‌های در سطح متوسطه و پیشرفته همیشه این کار را می‌کنند. در واقع نگاهی به منو می‌اندازید و تصویر مواردی را می‌بینید که خوشمزه به نظر می‌رسند. منو رستوران‌های چینی «غذاهای مخصوص سرآشپز» دارند که فهرست آنها جدا از سایر غذاهاست (و معمولا گران‌ترند). تمام این موارد روشی هستند تا با چشم‌تان فکر کنید نه با کیف پول‌تان. رستوران‌های لوکس معمولا چنین کارهایی نمی‌کنند چون معتقدند این روش‌ها کهنه شده‌اند.

۸٫ طراحی منو به شکلی منحصر به فرد برای جلوگیری از مقایسه‌ی قیمت‌ها

همه‌ی رستوران‌ها این کار را انجام نمی‌دهند (اغلب رستوران‌های چینی با غذاهای بیرون‌بر)، اما بسیاری از آنها از این استراتژی استفاده می‌کنند. در منوی بسیاری از رستوران‌ها قیمت‌ها سمت راست آورده شده‌اند و به این ترتیب مشتری می‌تواند قیمت‌ها را مقایسه کرده و آنچه که می‌خواهد را انتخاب کند. در برخی دیگر از رستوران‌ها (خصوصا رستوران‌های گران)، قیمت‌ها همه‌جا درج می‌شوند و از فونت‌هایی استفاده می‌شود که به سختی می‌توان آنها را خواند. به این ترتیب مقایسه‌ی قیمت‌ها هم دشوارتر خواهد شد فست فود .
ستون‌ها عموما در مرکز تراز می‌شوند تا مشتری بتواند توضیحات را بخواند و به قیمت برسد. به این ترتیب حواس فرد منحرف می‌شود و احتمالا گزینه‌ی گران‌تر را انتخاب می‌کند.

۹٫ استفاده از تاکتیک «دقیقا درب کناری»

پیشتر در مورد گزینه‌ی اهرمی سخن گفتیم که گران‌ترین گزینه در منو است. آنچه مشخص است این بخش از منو بسیار مهم است چراکه در این قسمت از روش دومی هم استفاده می‌شود. در این روش گزینه‌های با حاشیه‌ی سود بالا در کنار مورد اهرمی قرار داده می‌شوند. به این شکل، وقتی مشتری از مورد اهرمی فاصله گرفت (به دلیل قیمت بالا)، از گزینه‌هایی استفاده می‌کنید که به نظر معامله‌ی بهتری هستند اما بیشترین سود را برای رستوران دارند.

۱۰٫ استفاده از زبان بلااستفاده برای خوش‌رنگ و بو کردن گزینه‌های بی‌مزه

این مورد یکی از موارد مورد علاقه‌ی من است چراکه خنده‌دار است. آیا می‌دانید وقتی PIN به معنای «شماره‌ی شناسایی شخصی» است افراد چیزهایی مثل «شماره‌ی PIN» را چطور می‌گویند؟ رستوران‌ها هم این کار را انجام می‌دهند. آنها از زبانی مثل «ریشه‌ی چغندر» استفاده می‌کنند. چغندر ریشه است بنابراین اشاره به ریشه کاملا غیرضروریست. اما اجازه دهید با آن مواجه شویم، ریشه‌ی چغندر به نظر بهتر از استفاده از کلمه‌ی چغندر به تنهاییست.

۱۱٫ رستوران‌ها می‌دانند مشتری به کجای منو نگاه می‌کند و بر این اساس آن را سازماندهی می‌کنند

بر اساس مطالعات انجام شده، افراد اول بالای منو و دست آخر سمت چپ پایین منو را نگاه می‌کنند. از این رو، بسیاری از رستوران‌ها گران‌ترین گزینه‌هایشان (معمولا مورد اهرمی‌شان) را سمت راست و بالا و گزینه‌های ارزان‌شان را سمت چپ و پایین منویشان قرار می‌دهند.

۱۲٫ استفاده از باکس

به نظر معامله‌ی بزرگی نیست اما می‌تواند باشد. رستوران‌ها اغلب بر چیزهایی مثل گزینه‌های با سود بالا یا گزینه‌های گران‌تر در باکس‌های تزئینی تاکید می‌کنند تا نظر مشتریان را به خودشان جلب کنند. قضیه‌ی بسیار ساده‌ اما در عین حال موثریست. وقتی به منو نگاهی می‌اندازید، احتمالا بخش‌های تزئیینی و رنگ‌ها بیشتر از متن‌های ساده توجه‌تان را جلب می‌کنند.

۱۳٫ استفاده از زبان مبهم برای محرمانه نگه داشتن اندازه‌ی پرس‌ها

به این مساله معمولا کروشه‌گذاری گفته می‌شود و قبلا با آن مواجه شده‌اید. وقتی به جایی می‌روید و می‌بینید که می‌توانید یک سالاد معمولی یا یک نصفه‌سالاد سفارش دهید. یا یک نصفه ساندویچ یا یک ساندویچ کامل. واقعا نمی‌دانید اندازه‌شان چقدر است اما نظری کلی دارید. قیمت ابعاد نصفه عموما بالا برده می‌شود تا هزینه‌ی ابعاد کامل منطقی‌تر به نظر رسد. از این رو افرادی که رژیم خاصی دارند هزینه‌ی بیشتری می‌پردازند و آنهایی که غذای کامل را سفارش می‌دهند معامله‌ی بهتری می‌کنند. و تمام این موارد بدون افشای اندازه‌ی واقعی غذاییست که سرو می‌شود.

۱۴٫ استفاده از تاکتیک «نخستین نمایش»

آخرین روش ای که به آن اشاره می‌کنیم تاکتیک نخستین نمایش است. بسیاری از رستوران‌ها منویشان را سازماندهی می‌کنند. در این منوها بخش‌های مجزایی برای گوشت گاو، مرغ، پیش‌غذا، غذاهای جداگانه قیمت‌گذاری شده ، و… در نظر گرفته شده است. منابع موجود نشان داده‌اند که افراد در بیشتر مواقع از میان این گروه‌ها گزینه‌ی نخست را انتخاب می‌کنند. از این رو، سودآورترین گزینه‌ها ابتدای منو قرار داده می‌شوند. به این نحو، اگر از افرادی باشید که گزینه‌ی اول را انتخاب می‌کنند، رستوران‌ها بیشترین سود را از شما می‌برند.
بنابراین رستوران‌شان را طوری طراحی نمی‌کنند تا به مکانی وحشتناک و بد تبدیل شود. در اینجا باید با این حقیقت روبرو شویم که کلوچه‌های خانگی مادربزرگ، گوشت مرغ ترد و سفید و خوابانده شدن در سس تند و ادویه‌دار به نظر خوشمزه می‌رسند، درست است؟ آگاهی یافتن از این روش ها به این معنا نیست که باید از آنها بدتان آید. فقط باید بدانید که از چنین راهکار هایی استفاده می‌شود! با این وجود نگران نباشید ریحون همیشه همراه شماست و با تعداد بالایی از مجموعه رستوران ها و غذاها گزینه های بسیار زیادی را برای انتخاب و مقایسه و سفارش آنلاین غدا در اختیار شما میگذارد و همیشه و در همه حال با تخفیف های ویژه هوای شما را دارد.
۵ (۱۰۰%) ۱ vote

Comments

جدیدترین مطالب ما