چای یا قهوه | چای بنوشیم یا قهوه | چای بهتر است یا قهوه | خواص چای و قهوه

چای یا قهوه ؟ مساله این است

انواع نوشیدنی های کافئین دار مثل چای یا قهوه، امروزه به یکی از محبوب­ ترین نوشیدنی های روز دنیا تبدیل شده اند. چای و قهوه و انواع نوشیدنی های کافئین دار، قابلیت شاداب کردن و از بین بردن خواب­ آلودگی اول صبح را دارد؛ در نتیجه بیشتر مردم در سراسر جهان، صبح خود را با چای یا قهوه آغاز می کنند.
به طور کلی، کافئین یک ماده خوردنی شیمیایی است که در گیاه هایی مثل چای یا قهوه، کاکائو، کولا و … یافت می شود. کافئین یک نوع داروی محرک است که از خوابیدن به شکل عادی جلوگیری می کند. گفتنی است که کافئین خالص در اصل یک پودر سفید رنگ است که از ترکیب کربن، هیدروژن، نیتروژن و اکسیژن تشکیل شده است.

آیا میدانید انواع چای یا قهوه منابع اصلی کافئین می‌باشند

کافئین یکی از پرمصرف ترین ماده های شیمایی در سراسر جهان است؛ به طوری که حدود ۹۰ درصد کل جمعیت جهان، روزانه مقدار زیادی کافئین را از طریق نوشید چای یا قهوه مصرف می کنند. عملکرد کافئین در بدن بدین شکل است که با تحریک سیستم اعصاب مرکزی و افزایش متابولیسم، میزان آگاهی و تمرکز انسان را بیتشر کرده و از خواب­آلودگی جلو گیری می کند.

نوشیدن انواع قهوه

قهوه، یکی از نوشیدنی های محبوب در سراسر جهان است که دارای کافئین بسیار زیادی است. نوشیدنی قهوه از دانه های گیاه قهوه به دست می­ آید. مثل پیتزا و پاستا، قهوه هم در سراسر جهان به سبک و روش های مختلفی تهیه و تولید می شود. از انواع قهوه می توان به اسپرسو اشاره کرد که از دانه قهوه آسیاب شده همراه با فشار زیاد و آب گرم تهیه می شود؛ این امر در دستگاه اسپرسو ساز انجام می­شود. کاپوچینو نوع دیگری از قهوه است که در کشور ایتالیا بسیار مرسوم است. کاپوچینو از قهوه اسپرسو به همراه شیر جوشیده و کف شیر تهیه می شود. همچنین رنگ این نوشیدنی به قهوه ای کم رنگ نزدیک است. لاته، از دیگر نوشیدنی های محبوب ایتالیایی است که از شیر جوشیده و قهوه تشکیل می شود. اوصلان میزان کلی لاته از کاپوچینو بیشتر از و همچنین نسبت شیر به قهوه آن بیشتر از لاته است. گفتنی است که به دلیل نداشتن کف، طرح های هنری زیبایی هم روی لاته نقاشی می شود.
انواع-نوشیدنی-انواع چای-انواع قهوه-چای یا قهوه
آمریکانو، یک شات قهوه اسپرسو همراه با آب است که میزان آن را بیشتر می کند. آمریکانو به دلیل داشتن آب، در مقایسه با دیگر قهوه ها رقیق تر بوده و شباهت زیادی به قهوه صاف شده آمریکایی هم دارد. گفتنی است که آمریکانو به صورت دوبل شات هم سرو می شود که طعم غلیظ تری هم دارد. موکا، یک قهوه دسری به همراه شکلات است. این قهوه بسیار محبوب، از ترکیب یک شات اسپرسو همراه با پودر شکلات به همراه شیر تهیه می شود. همچنین در ایتالیا و حتی ایران، موکا همراه با خامه هم عرضه می شود. “آیسد کافی” (Iced Coffee) به دو روش قابل تهیه است؛ روش اول این که همان اسپرسو را داخل یخچال گذاشته تا سرد شود و روش دوم این که شات اسپرسو را مستقیم در یک لیوان پر از یخ ریخته تا قهوه کاملا سرد شود. آیسد کافی در مقایسه با اسپرسو معمولی کمی رقیق تر است و طعم کم تری دارد.
انواع-نوشیدنی-انواع چای-انواع قهوه

نوشیدن انواع چای

چای، یکی دیگر از نوشیدنی های محبوب در سراسر جهان به ویژه کشور های آسیای شرقی و ایران است. به طور کلی چای یک گیاه است که با دم کردن برگ ها، جوانه و شاخه های آن، نوشیدنی خوش عطر و بویی همراه با یک مزه خواص به نام چای به دست می آید. چای ها در کنار خواص مختلف، دارای مقداری کافئین هستند و از خواب آلودگی جلوگیری می کنند. چای های گیاهی تنوع بسیار زیادی دارند که در ادامه مطلب به بررسی تعدادی از آنها خواهیم پرداخت. چای گل گاو زبان و سنبل طیب، یکی از چای های محبوب است که پس از دم کردن، رنگ قرمز تیره به خود می گیرد. از خواص چای گل گاو زبان و سنبل طیب می توان به آرام بخش اعصاب، خواب آور، ضد سردردهای عصبی، تقویت قوای جنسی و ضد تشنج اشاره کرد. از دیگر چای های محبوب می توان به چای دارچین اشاره کرد در اصل همان چای سیاه به همراه دارچین است. از خواص چای دارچین می توان به محرک اعصاب، درمان بیماری های گوارشی، دیابت و درد های استخوانی اشاره کرد. چای زنجبیل، طبیعت گرم و خشک دارد. از خواص این چای خوشمزه می توان به بالا بردن فشار خون، تقویت حافظه، ضد درد مفاصل و تقویت کننده قوای جنسی اشاره کرد.
انواع-نوشیدنی-انواع چای-انواع قهوه
چای سبز، یکی از بهترین نوع های چای در سراسر جهان است. چای سبز بعد از دم کردن رنگ سبز به خود می گیرد و طعم خوبی هم دارد. از خواص فراوان چای سبز می توان به ضد سرطان، محرک سیستم ایمنی بدن، کاهش فشار خون، ضد افسردگی، جلوگیری از لخته شدن خون و سکته های قلبی و همچنین از بین بردن چربی های اضافه بدن اشاره کرد. از دیگر چای های خوشمزه می توان به چای آلبالو اشاره کرد که به کمک برگ چای سیاه و میوه آلبالو تهیه می شود. از خواص چای آلبالو می توان به زیاد کردن اشتها، کمک به هضم غذا و پایین آمدن فشار خون اشاره کرد. چای سیاه، مرسوم ترین نوع چای در کشور است که روزانه مزیان زیادی از مردم از چای سیاه استفاده می کنند. چای سیاه به دلیل داشتن کافئین، از خواب آلودگی جلو گیری می کند. گفتنی است که خوردن زیاد چای سیاه عوارض زیادی دارد. از جمله این عوارض می توان به افزایش ترشح اسید معده و ممانعت از جذب آهن و ایجاد کم خونی در بدن اشاره کرد.
انواع-نوشیدنی-انواع چای-انواع قهوه

Comments

جدیدترین مطالب ما